0

Türkçe’nin Yozlaş(tırıl)ması

Posted by Trevanian on 16:56 in ,


Bir önceki yazıda Türkçe’nin yozlaşmasında yabancı dillerin etkisinden bahsetmiştim. Şimdi bir diğer önemli husus olan Türkçe’nin özensiz kullanımına değinmek istiyorum.

Televizyonlarda, gazeletelerde, sunumlarda, bloglarda,forumlarda Türkçe sık sık katlediliyor.
Dili en güzel kullanması gereken sunucular, yazalar ve gazetelciler inanılmaz hatalara imza atıyorlar. Yazım yanlışarı, anlatım bozuklukları, kelimelerinin anlamlarının dışında kullanılması, atasözleri ve deyimlerden alakasız çıkarımlar yapılması, uzatılması gereken hecelerin kısa telaffuz edilmeleri daha neler neler…

Hakkı Devrim “dahi” diyeceğine ısrarla “dâhi” diyen sunucu için “Gazeteden çıkıyordum. Hürriyet binasından aşağı indim, ışıklar dikkatimi çekti. Meğer bu televizyon mülakatı orada yapılıyormuş.Bir an küçük bir çılgınlık geçti aklımdan. Kapıyı açıp, içeri girip adama bir kafa vurayım, tarihe geçer ve bir daha 'dahi' ile 'dâhi' yi karıştırmaz. Sonra 'Hadi Hakkı yürü' dedim, 'Yapma.' Yapamadım ama hiç olmazsa aklımdan geçti” demiş. O yaşlı başlı efendi adamı bile zıvanadan çıkartıyorlar yani. Hala gazetelerde “herşey, bir gün, yada,suç üstü, baş vurmak” gibi yazım yanlışlarına sık sık rastlıyoruz. Hala “sayesinde” demesi gerekirken “yüzünden” diyen muhabirler var.



Peki bizim gibi blog yazanlar ve benzer durumdaki insanlar Türkçe’ye ne kadar özen gösteriyor ? Çoğumuz dil bilgisi ve yazım kurallarına ileri seviyede hakim değiliz çünkü farklı alanlarda eğitim aldık.Bir gazeteci kadar düzgün bir dil kullanmamız beklenemez ama en azından bir vasatı yakalamamız lazım. Büyük harfle yazılması gerekenleri büyük harfle yazalım artık.Virgül kullanmak gerekiyorsa kullanmaktan çekinmeyelim. İnternet ortamında yazarken ç,ğ,ö,ü,ş,i harflerini de kullanalım mesela.Bir de şu “de” ler “ki” ler gerektiğinde ayrı yazılsın artık. (Hala ne zaman ayrı yazılır diyorsanız tepkili bir arkadaşın sitesi aydınlatsın sizi www.dahianlamindakideayriyazilir.com)

Dilimiz yozlaştıkça insanların kendini , düşüncelerini ifade etmekte nasıl zorlandıkları ortada. Sokakta TV kanallarının vatandaşlarla yaptığı röportajlardan rastgele birkaçını izleyin YouTube dan. Üst eğitim seviyesinden insanların bile doğru düzgün iki cümle kuramadıklarına çokca rastlarsınız. Söylemek istedikleri çok düzgün şeyler olsa da düşüncelerini ifade etmekte nasıl aciz kaldıklarına şahit olursunuz.

Uzun lafın kısası güzel ve zengin bir dilimiz var kıymetini bilelim. Konuşurken ve yazarken Türkçe'ye azıcık özen gösterelim.

|

0 Comments

Copyright © 2009 BoŞ MuHaBBeT ; Hiçbir hakkı saklı gizli değildir, ortalık malıdır